صفحات

۱۳۹۲/۱/۷

جاغوری علیه هویت جاغوری


ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، سرزمین علم پرور و عالم خیز است. این ولسوالی دارای ده ها لیسه ذکور و اناث است که در سطح افغانستان بی نظیر می باشد. به اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی، هزار ها پسر و دختر در این ولسوالی مصروف کسب تعلیم و تربیه می باشند.
مردم جاغوری، شور و شوق وصف ناپذیر در راستای تعلیم و تحصیل دارند. امروز صد ها کدر علمی جاغوری مصروف خدمت در ادارات دولتی، غیر دولتی و بین المللی می باشد. کدرهای علمی جاغوری از قدیم الایام زبان زد عام و خاص بوده و می باشد. جاغوری ها در زمان به منزلت علم پی بردند که سایر مردم افغانستان با منزلت علم در ستیز بودند.
شور و شوق جاغوری ها فقط به علم و دانش مروجه روز خلاصه نمی شود. بلکه این ولسولی دارای ده ها عالم دین می باشد. حضرت آیت الله فیاض مرجع سرشناس مقیم نجف عراق، از ولسوالی جاغوری است.


جاغوری؛ چشم امید افغانستان
مردم جاغوری، تعلیم دیده ترین و تحصیل کرده ترین بخش از جامعه افغانستان می باشند. مردم افغانستان به جاغوری و مردم جاغوری، از زاویه خاص می بینند. در اذهان مردم افغانستان، جاغوری آتن است و مردم جاغوری هم سقراط، افلاطون و فیثاغورث. علم پروری و عالم خیزی جاغوری چنان برای مردم افغانستان آشنا است که کمتر کسی بر لیاقت و استعداد مردم جاغوری شک دارند.